Partnerzy serwisu:
Pasażer

Prezes Polregio: Kolej regionalna musi uzupełniać KDP

Dalej Wstecz
Data publikacji:
28-04-2025
Ostatnia modyfikacja:
28-04-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER
Prezes Polregio: Kolej regionalna musi uzupełniać KDP
fot. Polregio
Jeśli budowie szybkiej sieci kolejowej między metropoliami nie będzie towarzyszył dalszy rozwój regionalnych połączeń dowozowych, efekt pozostanie niepełny – przekonywał podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach prezes zarządu Polregio Krzysztof Pietrzykowski. Zapewnił, że spółka przygotowuje się organizacyjnie do konkurowania na w pełni otwartym rynku po roku 2030.

Spytany o to, jak CPK i jego komponent kolejowy może przyczynić się do rozwoju kolei regionalnej, Pietrzykowski przypomniał, że ponad 80% pasażerów porusza się właśnie koleją regionalną i aglomeracyjną. – Nawet w Hiszpanii z jej rozwiniętą siecią kolei dużych prędkości proporcje wypadają jeszcze bardziej na korzyść przewozów regionalnych i aglomeracyjnych – podkreślił.

Nie alternatywa, tylko uzupełnienie

Warunkiem sprawnego działania całego systemu będzie – zdaniem Pietrzykowskiego – jego dobre zaplanowanie i koordynacja, tak by operatorom z każdego sektora wyznaczyć właściwą rolę. – Jeśli kolej regionalna będzie dowoziła do pociągów KDP, wszystkie przewozy będą się dobrze rozwijały – stwierdził. W dyskusji na temat roli KDP w walce z wykluczeniem komunikacyjnym przyznał rację członkowi zarządu spółki CPK Piotrowi Rachwalskiemu, który w tej samej debacie dowodził, że nie jest to zadanie tego sektora przewozów.

– Inwestując w rozwój KDP, nie zapominajmy o kolejach regionalnych. Powinny one być uzupełnieniem – zaznaczył. Polregio nie zamierza wchodzić w sektor przewozów z prędkością 300 km/h i większą – obecny prezes jako maksymalny pułap wskazuje 200 km/h (warto przypomnieć, że najszybsze – i nieliczne – pojazdy w taborze spółki mogą dziś rozpędzać się tylko do 160 km/h). Wyższa prędkość w codziennych dojazdach, do jakich wykorzystuje pociągi spółki większość pasażerów, nie miałaby – według prezesa – sensu, nie byłaby też realna do osiągnięcia.

Tabor spalinowy – konieczna korekta polityki UE

Pietrzykowski odniósł się też do kwestii obsługi linii niezelektryfikowanych. W ostatnich miesiącach niejednokrotnie pisaliśmy o problemach z niedoborem taboru spalinowego w kolejnych regionach (Lubuskie, Opolskie, Podlaskie) oraz o problemach z pozyskiwaniem nowych pojazdów z silnikami Diesla.

– Z jednej strony tabor spalinowy jest uważany za niezgodny z polityką klimatyczną UE, z drugiej – nie ma innej możliwości sprawnego dowożenia pasażerów na tych trasach – zwrócił uwagę. Jak przypomniał, trakcja spalinowa jest też wciąż niezastąpiona w transporcie wojska – a w Polsce, mimo stosunkowo wysokiego stopnia elektryfikacji sieci, nadal ok. 37% linii jest pozbawionych sieci trakcyjnej.

Polregio: Mimo problemów mamy potencjał

– Już dziś mierzymy się z liberalizacją rynku. Za przykład może posłużyć przetarg na Podlasiu – stwierdził prezes Polregio. Główny problem przewoźnika to starzejący się tabor, jednak znaków zapytania przed 2030 r. jest o wiele więcej. – Każda spółka, która będzie ubiegać się o zamówienie, musi być przygotowana i taborowo, i kosztowo. Kosztów stałych musi być jak najmniej – zaznaczył.

W ocenie Pietrzykowskiego na rynku jest miejsce i dla Polregio, i dla spółek samorządowych. – Po 2030 r. [wtedy właśnie wygasną ostatnie umowy w trybie powierzenia, a nowe kontrakty będą musiały być zawierane w trybie otwartych przetargów – przyp. RK], jeśli żadnych zmian nie będzie, konkurencja (również z operatorami zagranicznymi) może być bardzo ostra. Jeśli rynek będzie podzielony i rozproszony, zachodniej konkurencji łatwiej będzie wjechać na najbardziej „kaloryczne” trasy. Budując koleje samorządowe, trzeba pamiętać, że duży przewoźnik publiczny też będzie miał potencjał, by konkurować z podmiotami zagranicznymi – przekonywał.

ProKolej: Konkurencja jest w interesie podatników

Wątek konkurencji rozwinął przewodniczący Rady Nadzorczej PKP PLK i prezes Fundacji ProKolej dr Jakub Majewski. – Otwarcie rynku musi dotyczyć nie tylko szybkich pociągów między dużymi miastami, ale i przewozów w regionach. Głównym beneficjentem powinien być podatnik – zwrócił uwagę.

– Dziś konkursy w regionach z reguły są ustawione – ocenił. Przedstawiciel zarządcy infrastruktury oraz fundacji rzucił myśl o swego rodzaju „porównywarce cen” usług kolejowych. – Dziś nikt ich tak naprawdę nie zna – więc nie da się zweryfikować, czy racjonalnie wydaliśmy pieniądze. Za pomocą dużych inwestycji infrastrukturalnych próbujemy rozwiązywać problemy o charakterze ruchowym, z których wiele można byłoby rozwiązać, właśnie wprowadzając realną konkurencję – argumentował.

W ocenie Majewskiego po 2030 r. może się zdarzyć, że w niektórych województwach oferty nie złoży nikt. – To marszałkowie będą wtedy musieli konkurować i zabiegać u przewoźników, by ci składali oferty – przewidywał. Jak uznał, Polska niestety zmarnowała okazję, by przygotować się do tego stopniowo.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Udany pierwszy kwartał Polregio

Pasażer

Udany pierwszy kwartał Polregio

Polregio 26 kwietnia 2025

Sprostowanie Artura Martyniuka, byłego Prezesa Zarządu Polregio SA

Biznes

Sprostowanie Artura Martyniuka, byłego Prezesa Zarządu Polregio SA

Artur Martyniuk, były Prezes Zarządu Polregio SA 25 kwietnia 2025

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Udany pierwszy kwartał Polregio

Pasażer

Udany pierwszy kwartał Polregio

Polregio 26 kwietnia 2025

Sprostowanie Artura Martyniuka, byłego Prezesa Zarządu Polregio SA

Biznes

Sprostowanie Artura Martyniuka, byłego Prezesa Zarządu Polregio SA

Artur Martyniuk, były Prezes Zarządu Polregio SA 25 kwietnia 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5